Доброе утро, братья и сестры. Божьей Милости вам и вашим близким.
Старый стиль 15 октября
ПОНЕДЕЛЬНИК
Новый стиль 28 октября
Седмица 19-я по Пятидесятнице
Прп. Евфи́мия Нового, Солунского, иеродиакона (898)
прмч. Лукиа́на, пресвитера Антиохийского (312)
свт. Афана́сия (Сахарова) исп., епископа Ковровского (1962)
Свт. Иоа́нна, епископа Суздальского (1373)
сщмч. Лукиа́на Печерского, в Дальних пещерах, пресвитера (1243)
свт. Сави́на, епископа Катанского (760)
Сщмч. Симео́на Конюхова, пресвитера (1918)
сщмч. Дими́трия Касаткина, пресвитера (1942)
Иконы Божией Матери: Спорительница хлебов (XIX)
Евангелие от Луки
Лк.9:18–22
Аверкий (Таушев) архиепископ
Флп.1:1–7
Благодарю, говорит, Бога за память вашу всегда во всякой молитве моей. То есть всегда, как молюся Богу, благодарю Его и за это. Ни одной молитвы своей не пропускаю без того, чтобы не поблагодарить Бога за вашу память. — У Апостола много было лиц, много обществ, много дел, о которых он молился. Всякий предмет молитвы требовал особенного молитвенного слова, соответственно не только своей важности, но и тому отношению, в каком он находился к Апостолу. В последнем случае иные предметы вызывали обрадование пред Богом, а другие печаль и болезнование. Филиппийцы радовали Апостола своею преданностию вере и готовностию всячески содействовать успехам Евангелия. Потому, когда в молитве своей он доходил до них, то молился о всех них с радостию. Всякий раз, говорит, как молюсь, Бога благодарю за вашу память и о всех вас молюся с радостию. Молитва о вас составляет для меня утешение и отраду. Столько любви и искреннего сердечного общения с филиппийцами!
Слова: о общении вашем в благовествование — объясняют слова: о памяти вашей. Благодарю Бога, говорит, за память вашу, то есть за общение ваше в благовестии. Общением в благовестии назвал он пособие, какое ему присылали. Это же назвал и памятию. Ваша память о мне, дает понять Апостол, выразившаяся в пособии мне, есть общение ваше в благовестии. Я тружусь в благовестии; но как вы, помогая мне, даете больший простор благовестию; то и вы участвуете в благовестии. Плод благовестил, мною приобретаемый, есть вместе и ваш плод. Пособие Апостолу филиппийцы стали посылать тотчас, как только он удалился из Филипп; а это было в самом начале их обращения к вере Христовой. Это и разумеет он, говоря: от перваго дне. Посылали они в Солунь, посылали в Коринф; а теперь, как только открылась возможность, послали и в Рим. И вышло, что точно они все помогали Апостолу до того часа, как он писал Послание. Он и говорит об этом: до ныне.
Замечательны слова святого Златоуста на это место. «Здесь Апостол говорит в похвалу филиппийцев много, даже весьма много, сколько иной сказал бы об Апостолах и Евангелистах. Ибо вы, говорит, не об одном вверенном вам городе имеете попечение, но всемерно стараетесь разделять со мною мои труды, везде со мною содействуете и соучаствуете в моей проповеди. И в течение не одного, или двух, или трех лет, но всегда с того времени, как вы приняли веру, даже доныне сохраняете ревность Апостольскую. — Они и в отдалении от него участвовали в его скорбях, посылали к нему мужей, служили ему по силам, вообще ни в чем не оставляли его. А помогать Апостолу — значит участвовать в благовествовании. Ибо когда он проповедует, а ты служишь проповедующему, то участвуешь и в наградах его. — Услуги, оказываемые святым, — дело не маловажное, а великое. Ибо сие делает нас участниками наград, им уготованных. Например, иной оставил для Бога великие стяжания, всегда полагается на Бога, много подвизается в добродетели, наблюдая великую строгость во всем, даже в словах и мыслях. А ты и без такой строгости можешь участвовать в наградах, уготованных ему за такие подвиги. Каким образом? Если послужишь ему — доставлением нужного для него. Ибо таким образом трудный путь ты сделаешь для него легче. Посему, если вы удивляетесь живущим в пустынях, — избравшим ангельскую жизнь, и тем, кои среди обществ подвизаются подобно им; если удивляетесь и жалеете, что вы очень отстаете от них, то вам можно сделаться их участниками другим образом — чрез услуги, чрез усердие. И это дело человеколюбия Божия, что Он даже тех, кои менее ревностны и не в состоянии проводить жизнь суровую, трудную, строгую, иным путем возводит на ту же степень. Вот что Павел называет общением! Они, говорит, сообщают нам плотское, а мы сообщаем им духовное (см.: Рим. 15:27). Ибо если Бог за малое и ничтожное дарует Царство, то и рабы Его за малое и чувственное воздают духовное; или, лучше, чрез них Сам Бог дает и то и другое. Ты не можешь поститься, жить уединенно, спать на земле, проводить в бдении целые ночи? Можешь ты получить за все сие награду иным образом: если будешь усердствовать подвизающемуся в сем; если будешь успокоивать его и облегчать труд его. Он стоит на сражении, он и раны получает: а ты послужи ему, когда он возвратится с поля брани, прими его с распростертыми объятиями, отри пот его, успокой, утешь, ободри утружденную душу. Если мы с таким усердием послужим святым, то будем участниками наград их. Сие и Христос говорит: сотворите себе други от мамоны неправды, да приимут вы в вечныя кровы (ср.: Лк. 16:9)».
Святителю Афанасию (Сахарову), епископу Ковровскому
Тропарь, глас 4
Сла́вы Бо́жия ревни́теля/ и благоле́пия церко́внаго блюсти́теля,/ те́сным житие́м и мно́гими по́двиги/ вели́кому иера́рху Александри́йскому подо́бника,/ святи́теля Афана́сия, испове́дника Росси́йскаго,/ усе́рдно восхва́лим, ве́рнии./ Сей бо при́сно мо́лится/ о спасе́нии земна́го Оте́чества своего́/ и о всех, живу́щих в нем,/ велегла́сно с любо́вию взыва́я:/ Русь Свята́я,/ храни́ ве́ру правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Перевод: Славы Божией ревнителя и красоты церковной хранителя, трудной жизнью и многими подвигами великому иерарху Александрийскому подобного, святителя Афанасия, исповедника Российского, усердно прославим, верующие. Ибо он всегда молится о спасении земного Отечества своего и обо всех, живущих в нем, громогласно с любовью взывая: «Русь Святая, храни веру православную, в ней же твое утверждение».
Ин тропарь, глас 2
Святи́телю о́тче Афана́сие,/ никто́же тя́ разлучи́ от любве́ Бо́жия,/ но я́ко луча́ Со́лнца пра́вды/ во мра́це гоне́ний богоборческих/ над земле́ю Русскою возсия́л еси́,/ поноше́ния и ра́ны, заточе́ния и да́льняя изгна́ния/ и го́рькия рабо́ты/ Христа́ ра́ди три́десять ле́т претерпева́я,/ святы́х сро́дников на́ших воспева́я и в по́мощь призыва́я,/ и́же пред кончи́ною твое́ю ку́пно с Го́сподом яви́шася тебе́,/ с ни́миже и ны́не водворя́яся взыва́еши:/ Ру́сь Свята́я,/ храни́ ве́ру правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Перевод: Святитель отче Афанасий, никто же тебя не отлучил от любви Божией (Рим.8:39), но как луч Солнца правды во мраке гонений богоборческих над землей Русской воссиял ты, поношения и раны, заключения и дальние ссылки и тяжелые работы Христа ради тридцать лет претерпевая, святых соотечественников наших воспевая и на помощь призывая, тех, которые перед кончиной твоей вместе с Господом явились тебе, с ними же сейчас поселяясь взываешь: «Русь Святая, храни веру православную, в ней же твое утверждение».
Кондак, глас 3
Днесь Афана́сий святи́тель,/ Христо́в испове́дник и пра́ведник,/ в невече́рнем Ца́рстве Сла́вы/ све́тло лику́ет/ и в со́нме всех Ру́сских святы́х/ всесоста́вным гла́сом/ побе́дную песнь воспева́я,/ приле́жно мо́лит о нас// Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
Перевод: Сегодня Афанасий святитель, Христов исповедник и праведник, в незаходящем Царстве Славы светло радуется и в собрании всех Русских святых совершенным гласом победную песнь воспевая, усердно молит о нас Превечного Триединого Бога.
Молитва
О, многострада́льне и благоглаго́ливе святи́телю и испове́дниче Христо́в Афана́сие, па́стырю до́брый па́житей Це́ркве Ру́сския, Правосла́вия ревни́телю, покая́ния пропове́дниче, моли́твы сто́лпе, любве́ неиссяка́емый исто́чниче, цевни́це богодухнове́нная! Ты, земле́ю дре́внею и свято́ю воспита́нный, измла́да сосу́д избра́нный Бо́гу яви́лся еси́, ре́вностно служа́ Ему́ словесы́ и де́лы, моли́твою те́плою, посто́м неосла́бным, ми́лостынею нелицеме́рной. Слу́жбе Бо́жией зело́ прилежа́, тала́нт песнотво́рчества усе́рдно умно́жил еси́ и мно́гими духоно́сными пе́нии Це́рковь Ру́сскую украси́л еси́, наипа́че же потруди́лся в прославле́нии святы́х земли́ Ру́сския, и́хже пред кончи́ною ку́пно с Го́сподом зре́ти сподо́бился еси́. И́стины ра́ди и кро́тости и пра́вды досто́йно пома́за тя во святи́тели Влади́мирския благода́ть Свята́го Ду́ха, е́юже просвеще́н, пропове́дал еси́ Правосла́вия преда́ния неукло́нно посреде́ безбо́жных гони́телей. А́ще и в заточе́ниих, изгна́ниях и го́рьких рабо́тах три́дцать лет пробы́л еси́, поноше́ния, озлобле́ния и ра́ны за Христа́ сла́дце претерпева́я, ты, свяще́нное испове́дание я́ко забра́ло восприи́м, богоху́льные дерзнове́нно обличи́л еси́ и безпло́тные враги́ посрами́л еси́, па́ству свою́ де́лы па́че слов поуча́я, я́ко Бо́гу подоба́ет повинова́тися па́че челове́к. Те́мже блаже́нства изгна́нных пра́вды ра́ди сподо́бився и Престо́лу Небе́сному предстоя́, моли́ Всеблага́го Бо́га на́шего, да утверди́т Це́рковь Ру́сскую, ея́ па́стырей непозы́блемы в и́стинах ве́ры, от ересе́й и раско́лов, да пребу́дут ча́да ея́ тве́рды во испове́дании свята́го Правосла́вия, претерпева́я все напа́сти вре́мени, прославля́я еди́ным се́рдцем и еди́ными усты́ ди́вного во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобному Евфимию Новому, Солунскому
Тропарь, глас 8
В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся, е́же по о́бразу:/ прии́м бо Крест, после́довал еси́ Христу́,/ и, де́я, учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней;// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне Евфи́мие, дух твой.
Перевод: В тебе, отче, точно сохранилось то, что в нас по Божию образу: ибо взяв свой крест, ты последовал за Христом, и делом учил пренебрегать плотью, как преходящей, заботиться же о душе, творении бессмертном. Потому и радуется с Ангелами, преподобный Евфимий, дух твой.
Кондак, глас 2
Волне́ний мно́жества невла́жно преходя́,/ безпло́тныя враги́ струя́ми слез твои́х/ кре́пко погрузи́л еси́,/ Богому́дре Евфи́мие преподо́бне:/ и, чуде́с дар прие́м,/ исцеля́еши стра́сти вся́кия,// моли́ непреста́нно о всех нас.
Перевод: Сквозь многие бури сухим проходя, бесплотных врагов потоками слез твоих ты потопил, Богомудрый преподобный Евфимий, и, получив дар чудотворений, исцеляешь всякие страсти, моли непрестанно о всех нас.
Величание
Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Евфи́мие, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче а́нгелов.
Преподобномученику Лукиану, пресвитеру Антиохийскому
Тропарь, глас 4
Воздержа́нием по́стничества и муче́ния кро́вию/ ты, стяжа́в вене́ц неувяда́емый, священному́чениче Лукиа́не,/ Антиохи́йская похвало́,/ о нас моли́ Христа́ Бо́га,// творя́щих святу́ю па́мять твою́.
Перевод: Воздержанием постничества и мученической кровью ты стяжал венец неувядаемый, священномученик Лукиан, слава Антиохии, моли Христа Бога о нас, празднующих святую память твою.
Кондак, глас 2
В поще́нии пе́рвее просия́вшаго,/ и во страда́нии второ́е светя́ща,/ вси, я́ко свети́ло пресветле́йшее,/ Лукиа́на пе́сньми сла́вно почти́м,// моля́щаго непреста́нно о всех нас.
Перевод: В пощении сначала просиявшего, а потом в мученичестве освятившегося, все, как светило преяркое, Лукиана молитвенными песнопениями славно почтим, молящего непрестанно обо всех нас.
Ин кондак, глас 4
Я́ко святи́тель благоче́стно пожи́в/ и священномуче́ния вене́ц прия́т,/ и́дольския же́ртвы погаси́л еси́,/ до́брый па́стырь Христо́ву ста́ду бысть, прему́дре Лукиа́не./ Сего́ ра́ди тя почита́ем, пе́сньми вопию́ще:// от бед изба́ви нас при́сно моли́твами свои́ми.
Перевод: Как святитель благоговейно послужив и священномучения венец получив, идольские жертвы упразднил ты, став добрым пастырем Христова стада, премудрый Лукиан. Потому тебя почитаем, в молитвенных песнопениях взывая: от бед нас всегда избавляй молитвами твоими.
Величание
Велича́ем тя, священному́чениче Лукиа́не, и чтим святу́ю па́мять твою́, ты бо мо́лиши за нас Христа́ Бо́га на́шего.
Святителю Иоанну, епископу Суздальскому
Тропарь, глас 8
Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ Су́ждалю пресве́тлый свети́льниче,/ святи́телем Богодухнове́нное удобре́ние, Иоа́нне прему́дре,/ уче́нием твои́м па́ству твою́ просвети́л еси́;// святи́телю блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Православия наставник, благочестия учитель и чистоты, Суздаля преяркий светильник, святителей Богодухновенное украшение, Иоанн премудрый, учением твоим паству твою просветил ты, святитель блаженный, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Ин тропарь, глас 8
Управля́я Це́рковь Бо́жию Собо́рную и Апо́стольскую,/ соблюда́я за́поведи Бо́жия,/ вельми́ до́бре упас ста́до слове́сных ове́ц;/ зломы́сленным церко́вником моли́твою свое́ю прозре́ти повеле́,/ и научи́, я́коже пре́жде святы́й Лео́нтий,/ поспе́шник спасе́нию Ру́сския земли́, учи́тель Росто́вский,/ пре́жде связа́ и па́ки благослови́;/ та́ко святы́й епи́скоп Су́ждальский,/ напа́стем, притека́ющим к тебе́, изба́вниче, чудотво́рче Иоа́нне,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Направляя Церковь Божию Соборную и Апостольскую, соблюдая заповеди Божии, весьма прекрасно упас стадо разумных овец, враждебным церковникам молитвою твоей повелел прозреть, сначала связав, а потом разрешив им грехи (Мф.18:18), тем самым вразумив их, как ранее святой Леонтий, помощник спасения Русской земли, учитель Ростовский, так и ты — святой епископ Суздальский, избавитель от напастей всех приходящих к тебе, чудотворец Иоанн, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Кондак, глас 8
Богому́дрым уче́нием и святы́м житие́м,/ я́ко свети́льник, сия́л еси́ в Це́ркви Бо́жией;/ те́мже Боже́ственнаго заступле́ния сподо́бился еси́,/ внегда́ осле́пнути очесе́м злоумы́шленных клеветнико́в твои́х,/ и́хже прозре́ти сотвори́в моли́твою твое́ю,/ вспять возврати́лся еси́ во град твой,/ и до́бре упасл еси́ ста́до слове́сных ове́ц;/ и́хже ча́дом помога́й и нам, моли́твами твои́ми,// святи́телю Христо́в Иоа́нне.
Перевод: Богомудрым учением и святой жизнью, как светильник, сиял ты в Церкви Божией, потому удостоился Божественной защиты, когда ослепли глаза враждебных клеветников твоих, которым ты вернул зрение молитвой своей, и вернулся назад в город твой, где прекрасно упас стадо разумных овец, помогай же и нам, их чадам, молитвами твоими, святитель Христов Иоанн.
Молитва
О святы́й вели́кий архиере́ю Бо́жий Иоа́нне чудотво́рче, уго́дниче Христо́в и засту́пниче нам те́плый, гра́ду Су́ждалю и всей Росси́йстей стране́ похвало́ и утвержде́ние, церко́вная красота́, си́рым оте́ц, вдо́вам те́плый засту́пник, скорбя́щим утеше́ние, боля́щим исцеле́ние, Правосла́вию наста́вник, благоче́стию учи́тель и чистоте́, за́поведей апо́стольских и оте́ческих ве́рный храни́тель, ста́да слове́сных ове́ц бо́дренный блюсти́тель, и всем христолюби́вым лю́дем ско́рый предста́тель! Поми́луй нас, и услы́ши в час сей моле́ние на́ше, и помяни́ нас у Престо́ла Влады́ки Христа́ Царя́, и помоли́ся о нас, я́ко да изба́вит нас от всех бед, и зол, и от вся́кия непра́вды, ду́ши на́ша да очи́стит от вся́кия скве́рны грехо́вныя, ум да просвети́т ве́дением суде́б Свои́х, се́рдце же да утверди́т во вся́кой доброде́тели, и та́ко сотвори́т нас насле́дниками Ца́рствия Своего́ Небе́снаго; я́ко да твои́м заступле́нием и по́мощию спаса́еми, сла́ву, хвалу́, благодаре́ние и поклоне́ние возсыла́ем Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Священномученику Лукиану Печерскому, пресвитеру
Тропарь, глас 4
И нра́вом прича́стник, и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, Богодухнове́нне, в виде́ния восхо́д./ Сего́ ра́ди, Сло́во И́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Лукиа́не,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: И нравам Апостольским сопричастником, и престола их наследником став, делами ты, Богодухновенный, восхождения к созерцанию достиг; потому слово истины право возвещая, ты за веру пострадал до крови, священномученик Лукиан, ходатайствуй пред Христом Богом о спасении душ наших.
Кондак, глас 4
Во свяще́нстве и и́ночестве благоче́стно пожи́в/ и муче́ния путь проше́д,/ мучи́теля и бесо́вская по́лчища посрами́л еси́/, те́мже, почита́юще тя, та́ко вопие́м ти:// от бед изба́ви ны при́сно твои́ми мольба́ми, о́тче наш Лукиа́не.
Перевод: В священстве и монашестве благоговейно послужив и мученичества путь пройдя, мучителя и бесовские полчища посрамил ты, потому, почитая тебя, так взываем к тебе: от бед избавляй нас всегда твоими молитвами, отче наш Лукиан.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Спорительница хлебов»
Тропарь, глас 3
Пречи́стая Де́во Мари́е, Ма́ти Царя́ небеси́ и земли́,/ благоутро́бно призира́еши на лю́бящих Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ и тружда́ющихся во и́мя Его́ ве́чнаго ра́ди спасе́ния,/ и подае́ши и́м вся́ оби́льно к наслажде́нию./ Спори́тельнице су́щи хле́бов и́м,/ избавля́я и́х вся́кия ну́жды и утесне́ния,// и устроя́я и́м, рабо́м Твои́м су́щим, избавле́ние ве́чныя му́ки и жи́знь ве́чную.
Перевод: Пречистая Дева Мария, Матерь Царя неба и земли, Ты милосердно призираешь на любящих Сына Твоего, Христа Бога нашего, и трудящихся во имя Его ради вечного спасения, и подаешь им все обильно для наслаждения. Являясь Спори́тельницей хлебо́в им, избавляя их от всякой нужды и стеснения, и уготовляя им, рабам Твоим, избавление от вечной му́ки и жизнь вечную.
Молитва
О, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, Преми́лостивая Влады́чице, Цари́це Небесе́ и земли́, вся́каго до́ма и семе́йства христиа́нскаго Благоустрои́тельнице, тружда́ющихся благослове́ние, нужда́ющихся неистощи́мое бога́тство, си́рых и вдови́ц и все́х люде́й Корми́тельнице! Пита́тельнице на́ша, ро́ждшая Пита́теля Вселе́нныя и Спори́тельнице хле́бов на́ших, Ты́ Влады́чице, ниспосылаеши Твое́ Ма́тернее благослове́ние градо́м на́шим, села́м и ни́вам и коему́ждо до́му, на Тя́ упова́ние иму́щему. Те́мже с благогове́йным тре́петом и сокруше́нным се́рдцем смире́нно мо́лим Тя́: бу́ди и на́м, гре́шным и недосто́йным рабо́м Твои́м, му́драя Домострои́тельнице, житие́ на́ше до́бре устроя́ющая. Вся́кое же соо́бщество, вся́кий до́м и семе́йство во благоче́стии и правосла́вии, единомы́слии, послуша́нии и дово́льстве соблюди́. Ни́щия и неиму́щия пропита́й, ста́рость поддержи́, младе́нцы воспита́й, все́х вразуми́ преи́скренне взыва́ти ко Го́споду: «Хле́б на́ш насу́щный да́ждь на́м дне́сь». Сохрани́, Пречи́стая Ма́ти, лю́ди Твоя́ от вся́кия ну́жды, боле́зни, гла́да, губи́тельства, гра́да, огня́, от вся́каго зла́го обстоя́ния и вся́каго нестрое́ния. Оби́тели на́шей (ве́си), дома́м и семе́йствам и вся́кой души́ христиа́нстей и все́й стране́ на́шей исхода́тайствуй ми́р и ве́лию ми́лость, да сла́вим Тя́, Преми́лостивую Пита́тельницу и Корми́тельницу на́шу, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В понедельник, Небесным чинам бесплотным
Тропарь, глас 4
Небе́сных во́инств Архистрати́зи,/ мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии,/ да ва́шими моли́твами оградите́ нас/ кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы,/ сохраня́юще нас припа́дающия приле́жно и вопию́щия:/ от бед изба́вите нас,// я́ко чинонача́льницы вы́шних Сил.
Перевод: Небесных воинств Архистратиги, непрестанно молим вас мы, недостойные, чтобы вы оградили нас вашими молитвами под кровом крыл невещественной вашей славы сохраняя нас, припадающих усердно и взывающих: «От бед избавьте нас, как начальники Вышних Сил!»
Кондак, глас 2
Архистрати́зи Бо́жии,/ служи́телие Боже́ственныя сла́вы,/ А́нгелов нача́льницы, и челове́ков наста́вницы,/ поле́зное нам проси́те, и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́зи.
Перевод: Архистратиги Божии, служители Божественной Славы, Ангелов начальники и людей наставники, полезное нам испросите и великую милость, как бесплотных Архистратиги.
Аминь